top of page
Obrázek autoraLibor Neufus

Jak utratit 10 miliard za zajíce v pytli


Když v listopadu 2017 v newyorské aukční síni Christie´s zazněl úder kladívka licitátora a cena obrazu "Salvator Mundi" od Leonarda da Vinciho se zastavila na 450,3 milionech dolarů, celý umělecký svět byl doslova u vytržení.


Toto nadšení však začalo postupně slábnout. Okolo tohoto, v každém případě výjimečného díla existuje totiž mnoho nejasností a další se v průběhu času objevují. Celý příběh existence obrazu, který je od listopadu 2017 bezkonkurenčně nejdražším uměleckým dílem prodaným v aukci, je natolik fascinující, že by vydal minimálně na jeden pořádně tlustý román od Umberta Eca.


Kolem roku 1500 si prý tento obraz objednal u samotného da Vinciho francouzský král Ludvík XII. V roce 1650 vstupuje do dějin tohoto díla i výrazná česká stopa. Slavný rytec Václav Hollar v té době pobýval v Antverpách, kam tehdy doputovalo se svým tehdejším majitelem i Leonardovo dílko. Hollar měl prý možnost originál vidět a podle něj vytvořil rytinu nazvanou "Salvator Mundi", na kterou mimo jiné napsal, že byla vytvořena podle da Vinciho originálu. Právě Hollarův lept se stal v roce 2008 jedním z hlavních argumentů skupiny expertů, kteří znovuobjevený obraz prohlásili za dílo Leonardovo. Mezi lety 1763 a 1900 byl obraz nezvěstný a objevil se znovu až na počátku 20.století v majetku anglického malíře a sběratele Sira Charlese Robinsona. V té době byl obraz již značně poničený, znehodnocený přemalováním a považovaný za nijak zásadní dílo Leonardova žáka Bernardina Luiniho. V roce 1958 se potom zapomenuté dílo prodalo v londýnské Sotheby´s za směšných 45 liber. Následovala opět mnohaletá pauza, až do roku 2005, kdy ho na malé aukci v New Orleans zakoupil za necelých 10 tisíc dolarů americký znalec umění Robert Simon s jistou nadějí, že by z tohoto obrazu mohlo tzv. něco být. A ono tedy bylo. Obraz byl v té době ve velmi dezolátním stavu a v podstatě se rozpadal na kusy. Obličej spasitele byl téměř nerozeznatelný. Simon jej nechal zásadně zrestaurovat u renomované americké odbornice Dianne Modestini a následně požádal významné umělecké odborníky o posouzení autorství díla.


O tři roky později se v budově Národní galerie na Trafalgarském náměstí v Londýně sešla skupina světových expertů, aby vynesla definitivní verdikt. Jejich závěr byl pro majitele obrazu šokující ..... obraz namaloval Leonardo da Vinci. Později se objevily informace, že ne všichni přítomní vyslovili svůj jasný souhlas s autorstvím Leonarda, ale mašinérie již byla rozjetá. Simon následně prodává obraz švýcarskému překupníkovi Yvesi Bouvierovi za skvělých 80 milionů dolarů a ten jej prakticky obratem prodává ruskému miliardáři Rybolovlevovi za ještě lepších 127,5 milionů (Rybolovlev je mimo jiné majitelem francouzského fotbalového klubu AS Monaco a vlastní skvělou sbírku uměleckých děl, zahrnující díla Gauguina, Modiglianiho nebo Van Gogha). Potom již přichází zmíněný listopad 2017 a zatím poslední prodej v aukci za nepředstavitelných 450,3 milionů dolarů. Brzy poté vyjde najevo, že dílo bylo údajně zakoupeno prostředníkem pro ministerstvo kultury sídlící v Abú Dhabí a má být následně vystaveno v pobočce muzea Louvre právě v hlavním městě Spojených arabských emirátů. Těsně před slavnostním představením obrazu však přišla z Perského zálivu zpráva, že předvedení díla se odkládá na neurčito a od té doby nikdo netuší, kde se podobizna žehnajícího spasitele se skleněnou koulí v levé ruce nachází. Některé zdroje uvádějí, že by měl viset na luxusní soukromé jachtě saudského korunního prince Mohameda bin Salmána, jiné, že se nachází uložený v nezdaněném utajeném skladu ve Švýcarsku, kde je takto prý uloženo až milion uměleckých děl, patřících galeriím a sběratelům z celého světa.


Toto záměrné ukrytí obrazu samozřejmě nahrává mnohým domněnkám. Od slavného prodeje obrazu uplynulo již mnoho měsíců a pochybnosti o jeho původu stále přibývají. Světoví znalci obrazů se v tuto chvíli dělí na 3 skupiny. První z nich si stále stojí na názoru, že jde o originál velkého Leonarda, mezi nimi např. znalci aukční síně Christie´s, kteří se logicky nechtějí dočkat toho, že by byl jejich velký prodej zpochybněn. Druhá skupina expertů zastává stanovisko, že obraz je zčásti malován Leonardem a zčásti následně dokončen členy jeho malířské dílny. Třetí skupina potom odmítá uznat da Vinciho autorství a připisuje jej některému z mistrových žáků, např. Boltraffiovi. K tomu připočtěte opodstatněné tvrzení mnoha významných historiků umění, že masivní restaurátorský zásah do původního díla způsobil, že se dnes vlastně jedná o zcela jinou malbu, která ani náhodou nemá odpovídající hodnotu. Z obrazu se na Vás prostě dívá Spasitel po plastické operaci.


Je dost pravděpodobné, že neochota současného majitele díla jej znovu ukázat veřejnosti pramení z obavy, že by mohl být obraz podroben dalšímu zkoumání a nakonec jeho autorství zpochybněno. Zjištění, že jsem utratil v přepočtu 10 miliard korun za dílo pouhého Leonardova žáka by určitě rozladilo i tak bohatého mecenáše, jakým je Mohamed bin Salmán (hodnota obrazu by v takovém případě činila max. 20 mil. USD). Nepříjemný pro nynějšího vlastníka je totiž již samotný fakt, že odborníci na trh s uměním vylučují, že by mohl být obraz Spasitele (i při zachování Leonardova autorství) ještě někdy prodán za částku, která by se byť jen přibližovala ceně z newyorské aukce.


Pokud byste měli někdy to štěstí a v některém ze světových přístavů narazili na obří jachtu saudského korunního prince nazvanou Serene, zřejmě se na chvíli ocitnete v blízkosti nejkontroverznějšího uměleckého díla všech dob, díla, které se možná opět na mnoho let ztratilo z očí lidstva a jehož neuvěřitelný příběh stále nekončí. Na podzim 2022 se totiž objevily zprávy, že Saudská Arábie staví na svém území novou galerii, která má být dokončena v roce 2024 a má být určena speciálně k vystavení da Vinciho obrazu spasitele.


Autor: Libor Neufus Foto: Shutterstock (počítačem vytvořená kopie)



70 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

コメント


bottom of page